תכניות

פרוייקט גינון באשכול גנים פלורה יצא לדרך. האשכול מאגד עשר כתות לילדים עם לקויות מורכבות, בניהולה של טלי קוניג.  טלי מאמינה כי יופי ואסתטיקה הם ערכים משמעותיים בחינוך, ודואגת לשלבם בחיי היום יום גם באשכול.  סביבת חייו של אדם הינה בעלת השפעה מכרעת על תפקודו ומציאותו.  נראות ואיכות הסביבה חשובים לילדים, לצוות ולהורים. הפרוייקט באשכול התקיים באמצעות מתנדבים מחברת אלקטרה ובהובלתן של קרין קקון מומחית בעיצוב DIY  ומעיין מעמותת פרפרים בראש, המתמחה בתכנון גינות. ביחד נבנו אדניות עץ ונוצרו פרחים צבעוניים משאריות טסות של גלגלים.  באדניות נשתלו צמחי מאכל וירקות.  בהמשך, יוקדשו שיעורי גינון טיפולי עם הילדים, תוך שיפור יכולות מוטוריות, תקשורתיות, ולמידה משמעותית דרך החושים. תודות לחברת מקיטה ישראל על תרומת כלי עבודה חדשים, תודה לטמבור אדריכלים על הצבעים. לדברי טלי קוניג, שותפויות מרגשות אלו משקפות את המעבר המתקיים בכלכלת העולם ממערכת של אגו סיסטם למערכת של אקו סיסטם, תהליך בו ארגונים  עוברים  מהשקפת עולם הרואה רק את נקודת מבטם, להתבוננות על נקודת מבטם של שאר השחקנים ובעלי העניין,  במיוחד של אלה הנמצאים בשוליים. המטרה חייבת להיות שותפות ביצירת עתיד ,המעריך את רווחת הכלל ולא רק של מעטים.  זוהי לא רק שאיפה אתית מוסרית אלא חובה כלכלית. מתנדבי אלקטרה יצאו נרגשים ונשכרים מהזכות להעניק מזמנם וכשרונם למסגרת חינוך מיוחד והבטיחו להיות בעתיד שגרירים של אנשים עם צרכים מיוחדים.

בשנים 2016-18 השתתפנו במחקר, במימון קרן "מגי", אשר מדד את השפעת הליצנות הטיפולית על ילדי הגן.
המחקר יצא לדרך בעקבות פיילוט שערכנו, במהלכו יצרנו מודל ייחודי של עבודת ליצנות רפואית בהדרכת צוות האשכול וצוות האוניברסיטה.
את המחקר הוביל פרופסור עתי ציטרון, ראש חוג התיאטרון באוניברסיטת חיפה, במאי ויוצר, ד"ר רינת פניגר, מרצה וחוקרת בפקולטה למדעי
הרווחה והבריאות בבית ספר לטיפול באמצעות אמנויות, באוניברסיטת חיפה.
הליצנים אסתי ויובל, (ובשם הליצנים שלהם יויו ופלורה), המשיכו את ההתערבות הטיפולית במהלך שנת הלימודים.
נמי והילית, תראפיסטיות, ליוו והדריכו את הליצנים מטעם האשכול, סנצ'יו ירון הדריך מטעם האוניברסיטה.
המחקר הינו פעילות שיטתית לאיסוף ידע או ניתוחו. חשיבותו גבוהה במיוחד כבסיס לפעולה. זוהי גם תרומה של האקדמיה לחברה,
ודרך מימושם של רעיונות גדולים, והצדקת פרויקטים ייחודיים.
אנו מאמינים בהדדיות השדה והאקדמיה, ורואים בשותפות זו רווח אדיר, דרכו נרוויח ונתפתח עוד יותר.
הרווח המיידי הינו עבודת הליצנים עם הילדים . הרווחים הגדולים ארוכי הטווח יהיו, כאשר נצדיק עבודתם בעתיד, ונהפוך אותה לנורמה.

תוכלו לקרוא עוד על המחקר בכתבה שפורסמה עלינו כאן.

באשכול לומדים תלמידים עם לקות ראייה קורטיקלית.
תלמידים אלו זקוקים לסביבת למידה מופחתת גירויים, על מנת שהלמידה שלהם  תהיה יותר יעילה.
אחת הדרכים להפחית את גירויי הסביבה, היא ללמד בחדר חושך בעזרת שולחן אור.
שולחן אור הוא כלי, אשר באמצעותו אפשר לעבוד עם תלמידים בעלי לקות ראייה קורטיקלית על:

פיתוח אבחנה חזותית.
מוטוריקה עדינה.
חשיבה גאומטרית.
מושגי יסוד .
משחק.
ועוד…………….

באשכול מתקיים פרויקט מיוחד "במה מעצימה".
הפרויקט מזמין את ההורים, לבוא ולתרום לאשכול. התרומה הנה תרומה של עשייה חברתית ערכית, המיועדת לילדים.
עד כה הילדים זכו לשמוע סיפורים ממוחזים, ללטף ארנבונים, להיות לוחמי אור, להנות מפעילות והדגמה של אנשי הביטחון ועוד.

אמא של אבישי מספרת "בעקבות פרויקט במה מעצימה שמתקיים באשכול, הגעתי לגן להעביר הצגה לילדים: "הכיסים של ענתי", מאת פיונה מיק קיי.
היה ממש כיף, הילדים היו שותפים בהצגה, וכמובן יכולתי לראות את בני שגם השתתף, מזווית שונה.
הרגשתי שכאשר הגעתי לגן להעביר את הפעילות, זה העצים אותו. שמחה שלקחתי חלק מפרויקט מבורך זה".

                

ADL – Activities of Daily Living
אחת לשבוע יוצאת קבוצת ילדים לביתן שממוקם במעון השחר בו הם מתרגלים ופועלים במטבח במיומנויות:
בישול ואפיה, חיתוך, הכנת אוכל ומשקה, עריכת שולחן, ניקיון ותליית כביסה.
תפקודי היומיום הם חלק בסיסי ואינטגרלי משגרת יומו של הילד.
יכולת השתתפות בפעילויות אלו מאפשרת לילד קבלת שליטה על הנעשה ועצמאות במיומנויות התפקוד.
דרך משחק ותרגול המיומנויות נעשית עבודה גם על כישורים שונים כמו משחק סימבולי, תכנון של רצף פעולות וביצוען,
מיומנויות של שפה והבעה, אינטראקציה חברתית, שיתוף פעולה, הקשבה לאחר ודיבור בכבוד.
הקבוצה יוצאת בליווי של קלינאית תקשורת, פיזיותרפיסטית ומרפאה בעיסוק.
השילוב של צוות רב מקצועי המעביר קבוצה זו, החל מהחשיבה המשותפת בתכנון, וכלה בביצוע, מאפשרים מתן דגשים שונים
ומקסום פוטנציאל. התבוננות של כל איש צוות מתחום אחר, במהלך תרגול הילדים, מאפשרת התערבות הוליסטית בזמן אמת.

                                 

                                 

פלייסטשיין מציעה שורה של משחקים המיועדים לקהלים רחבים, הנהנים מחוויה טוטאלית של גרפיקה ותחכום טכנולוגי,
מגוון משחקי ספורט, הרפתקאות, מוסיקה, ריקוד וקריוקי.
באשכול אנו עובדים בקונסולת משחקים eye toy המשתמשת בטכנולוגיית מעקב אחרי תנועה, כדי להקרין את דמות השחקן
על מרקע הטלוויזיה.
המצלמה יושבת על מתקן מיוחד, המכוונת לגובה הילדים. כדי ליהנות מהפעילות, הילדים מניעים את כל הגוף, אך גם ניתן להתמקד
בידיים, בתנועות נפנוף במרפקים ולעיתים גם בראש.
אנו משתמשים בפלייסטיישן באשכול לפיתוח מיומנויות חברתיות, מוטוריות וקוגניטיביות. בנוסף נעשית עבודה גם בהיבט הרגשי.

תוכן אקורדיון
תוכן אקורדיון

היוגה הינה תרפיה אשר מפתחת ומחזקת את הגוף, מחזקת את השרירים, מפתחת כושר גופני ויציבה נכונה. כמו כן, היוגה משפרת מיומנויות למידה, מפתחת את כושר הריכוז ואת הזיכרון, מפתחת חשיבה יצירתית וקואורדינציה ומעניקה לגוף חיות, אנרגיה ושמחת חיים.
באשכול שיעור היוגה נעשה ברובו דרך תנועה משחק ושיר, כך נוצר מצב ייחודי שבו התקשורת הבין אישית אינה מילולית, ומאפשרת גם לילדים בעלי מוגבלויות שכליות, שפתיות או התנהגותיות לבטא עצמם, ולהביא לידי ביטוי את יכולותיהם החבויות.
החזרה על השירים והמשחקים מעניקים לילדים ביטחון ומאפשרים להם חוויה של הנאה, הם חווים שוב ושוב תחושת הצלחה אשר עוזרת להם לחיזוק הביטחון העצמי.
צורת לימוד ייחודית זו יוצרת אינטימיות רבה בין חברי הקבוצה ובכך מפתחת מאד את יכולת קבלת האחר. בשביל לשמור על אותה אווירה אינטימית שיעורי היוגה נערכים בקבוצות קטנות, המאפשרות יצירת סביבה נעימה, רכה, מקבלת ורגועה.

אחד מיתרונותינו הגדולים של האשכול הינו השילוב הרב מקצועי. בשאיפתנו להפיק מכל משאב את המקסימום,
לכן אנו חותרים ליצירת שילובים בין מקצועיים, וחיבורים בין דיסציפלינאריים.
דוגמה לחיבור שכזה הינו – קבוצת שיווי משקל.
לאחר איתור ומיפוי ילדי האשכול, מצאנו כי יש מספר ילדים, אשר אינם זקוקים לטיפולי פיזיותרפיה, אולם יכולים להרוויח
מעבודה ממוקדת על הליכה, עמידה ויציבה.
במהלך העבודה אנו משתמשים במסלולים מוטוריים עם עזרים מיוחדים, המאתגרים את הילדים בדרך למציאת איזון.
ואיך לא… האיזון המוטורי, מוביל גם לאיזון רגשי וחברתי ומפתח כישורים נוספים, ומביא לערכים מוספים נוספים.

המעבר מהגן לבית הספר הוא מעבר מורכב, בין סביבות שונות.
לאור כל זאת, הוחלט לפתוח קבוצות מוכנות לכיתה א', בהנחיה רב מקצועית של גננת, מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת, שתכין
את הילדים לשינויים הצפויים, ותקנה לילדים את המיומנויות הנדרשות לבית הספר, ותפחית את החרדה הנלווית למעבר.
הקבוצות מתקיימות פעם בשבוע, למשך 45 ד'. בכל קבוצה 2- 4 תלמידים, ורמת הלמידה מותאמת לאופי הילדים בכל קבוצה.
אנו משתדלים לדמות סביבה פיזית בית ספרית: הילדים מגיעים עם תיק, ובו קלמר ומחברת. מתנסים בהתארגנות עם הילקוט,
ישיבה ארגונומית ושימוש נכון בציוד, ויושבים ליד שולחן, מול לוח. זמני ההתחלה והסיום מוזכרים בצלצול, כמו בבית ספר.
צורת הפעילות בקבוצה מגוונת, ומשלבת חומרי יצירה, משחקים, מוזיקה ועד שימוש בטכנולוגיה מתקדמת כמו אייפד.
תכני הקבוצות כוללים: הקניית הרגלי למידה ועבודה בכיתה, פיתוח מיומנויות חברתיות של עבודה בקבוצה. כמו כן, ניתן דגש על פיתוח
השפה והתקשורת: זיהוי צליל פותח, זיהוי ושיום השם, בניית משפטים, היכרות עם מושגי יסוד כמו מילות יחס, מרחב מיון והתאמה.
אנו עובדים גם על מיומנויות תפיסתיות הקשורות בהעתקה מלוח כמו סריקה חזותית, ותיאום עין יד, וכן מיומנויות מוטוריקה עדינה
הקשורות בכתיבה: אחיזת עיפרון, כתיבת אותיות/ מספרים.

צוות האשכול מאמין, שהקניית הרגלים בריאים מגיל צעיר, תבטיח את הפיכתם לדפוסים קבועים, וליצירת אורח חיים המקדם בריאות,
ולכן החלטנו להתמקד בארוחת הבוקר, ולקיים ארוחת בוקר בריאה.
במסגרת התכנית הילדים נחשפים לנושא באופן חוויתי בכל תחומי ההתפתחות:
בתחום הקוגניטיבי: העלאת מודעות לרצף עבודה, הקניית הרגלי אכילה.
בתחום השפה: הקניית מושגים חדשים, יצירת תקשורת בין אישית ועוד.
בתחום המוטורי: חיתוך ירקות ופירות.
בתחום הרגשי: הבעת רצונות, חשיפה למזונות ומרקמים חדשים, פיתוח וחיזוק מיומנויות חברתיות.

באשכול גנים פלורה,
הכל אפשרי בריא!

המוסיקה מהווה כלי תקשורתי מקרב עבור ילדי האשכול.
מדי יום חמישי, כל ילדי וצוות האשכול מתכנסים במליאה ברחבת האולם המרכזי לשירה אשכולית.
גליה, תרפיסטית במוסיקה, בוחרת רפרטואר של שירים החוזרים על עצמם באופן קבוע.
כל הילדים, לומדים ומפנימים את מאגר השירים, משתתפים באופן פעיל באמצעות שירה ותנועה.
חלק מהילדים הוותיקים אפילו תופסים את מקומה של גליה, ובוחרים להיות מנחי הפעילות. הם מדגימים למליאה את התנועות המלוות
בחן ובקסם. תוך כדי המפגש גם מתגלים כישרונות צעירים ונולדים כוכבים!
בשלב השני של ההתכנסות, גליה משמיעה שירים קצביים בסגנונות שונים. או אז, כולם קמים, מתנועעים, רוקדים ומביעים עצמם בתנועה. האווירה הייחודית שנוצרת מספקת לכולם חווית הצלחה, תחושת שמחה והתלהבות ובסופה הרבה מאד סיפוק.
תוך כדי ריקוד נוצרים קשרים בין ילדים גדולים וקטנים, בין ילדים הולכים ונייחים, בין ילדים מדברים וכאלה שאינם מדברים, בין בנות ובנים. סגנונות המוזיקה השונים מחברים כגשר בין דתות ותרבויות, ומזמינים תחושת אחדות ולכידות לכולם.
מפגש השירה האשכולית מהווה הזדמנות לחגיגה רב תרבותית במהלך החגים ולשיתופי פעולה עם הקהילה. כל הבא בכתלי האשכול
ביום שכזה מתקשה להסתיר את רגשותיו. ברגעים אלה בא לידיי ביטוי אי האפשר שנוצר!

מדי שבועיים, עם החלפת הנושא הנלמד, מתקיים כינוס אשכולי לשעת סיפור אינטראקטיבית.
הספר מוגש באמצעות המחזה של הצוות, באמצעות המחשה של דמויות ואביזרים, השמעת שירים מותאמים והקרנה
של מצגות במסך ענק.
הספר מומחש בכל הדרכים האפשריות, והופך לגן שעשועים אורייני עבור הילדים.

"לנוע בעולם מתנועע" – חינוך לזהירות ובטיחות בדרכים באשכול
גיטה, רכזת זהירות בדרכים, מלמדת את הילדים בעזרת הבובה "ללה" מיומנויות הנחוצות לשימוש מושכל בדרכים ולחיים בעולם הדינמי.
בדרך חוויתית הילדים לומדים על חצייה בטוחה במעבר חצייה , על תמרור עצור, תפקידי הרמזור ועוד.

   

 

  

באשכול ניתן למצוא אופניים מכל הסוגים, גדולים קטנים ומיוחדים. 
רכיבה על אופניים מהווה אבן דרך מוטורית ברפרטואר התנועתי של כל ילד.
הרכיבה תורמת רבות ליציבות הגוף, שמירה על כוח רגליים וטווחי תנועה של שני צידי הגוף, התמצאות במרחב, שליטה בתוואי הדרך ועוד.
בנוסף רכיבה על אופניים מעלה את תחושת המסוגלות והדימוי העצמי.
פרויקט לימוד הרכיבה על האופניים נעשה בקבוצות קטנות המחזקת קשרים חברתיים, ומביאה הנאה גדולה, צחוק וחיוכים.